1 бөлүк
Кыргызстандын аймагында дээрлик 1,5 миллион унаа каражаты бар, бул биздин өлкөдө ар бир 4 адамдын өз унаасы бар дегенди билдирет. Белгилей кетүүчү нерсе, унаа бул транспорт каражаты же люкс гана эмес, ошондой эле талап кылган нерсе абдан олуттуу жана туруктуу чыгымдар.
Туруктуу чыгымдардын бири-отун. Күйүүчү майдын түрүнө жараша унааңыз бензин, дизель жана газ менен толтурулушу мүмкүн. Ошондуктан, ар бир айдоочу күйүүчү майдын сапатын билиши керек.
Анткени, сапатсыз бензин жалпы эле экологиянын булганышына гана себеп болбостон, чыккан газдар агрессивдүү бензин кошулмаларындагы коргошундун ашыкча көлөмүн бөлүп чыгара баштайт, бул айлана-чөйрөгө жана адамдын организмине терс таасирин тийгизет, бирок унаа ээлеринин чөнтөгүнө олуттуу сокку урат. Сапатсыз бензин кыймылдаткычтын эрте эскириши, инжектордун иштебей калышы, күйүүчү май тутумунун иштеши, бензин насосу, тыкылдатуучу сенсор, кычкылтек сенсору (ламбда зонду), катализатор, учкундар сыяктуу көйгөйлөргө алып келиши мүмкүн. Мунун баары хост жогоруда айтылгандардын дээрлик бардыгын жана алар менен байланышта болгон бардык тетиктерди алмаштырышы керек дегенди билдирет.
Алсак, “сапаттуу” отун деген түшүнүк эмнеден турат, айтмакчы, Кыргызстанда 2018-жылы эле сөз боло баштаган. ЕАЭБ Бажы биримдигинин аймагында Бажы биримдигинин “автомобилдик жана авиациялык бензинге, дизелдик жана кеме отунга, реактивдүү кыймылдаткычтар үчүн отунга жана мазутка талаптар жөнүндө”техникалык регламенти колдонулат. Башкача айтканда, 1-январь, 2018-ж.Кыргызстанда жана коңшу Казакстанда чекене сатыкка чыккан бензин жана дизель отуну К4 жана К5 экологиялык класстарына шайкеш келиши керек болчу, анткени отундун бул түрлөрүн колдонуу зыяндуу заттардын чыгындыларын азайтууга мүмкүндүк берет. Бажы биримдигинин (ЕАЭБ) өлкөлөрүндө “еврого” окшош өзүнүн экологиялык стандарты “Оиж”иштейт. Бул талап кылынган отунга ЕАЭБдин калган өлкөлөрү бир нече жылга озуп өтүштү. Андан кийин Кыргызстан кийинкиге жылдырылды, ал эми Казакстанда 2018-жылдан тартып К4 экологиялык классынан төмөн бензин жана дизель отунун өндүрүүгө жана сатууга тыюу салынды.
Эми 2025-жылга карата Кыргызстандын нефтетрейдерлери жана нефтетрейдерлери К4 жана К5 классындагы КММ өндүрүүгө жана сатууга даяр болушу керек. Учурда “Джунда” заводу ири модернизациялоого даярданууда, андан кийин завод К4 жана К5 экологиялык класстарына ылайык келген бензин жана дизель майын чыгарат.
К4 жана К5 стандарттары тууралуу 2-бөлүктө кеңири талкуулайбыз….
